Професія HR-менеджер – головні тези лекції
Знайти та підібрати кандидата, що на всі 100% впишеться в команду, приділити час кожному, хто цього потребує, забезпечити позитивну атмосферу на робочому місці, відшукати навчальні курси для колег, а також бути стратегічним партнером власника компанії – усе це функції HR-спеціаліста.
Здається, осягнути ці компетенції одній людині – неможливо. Однак руйнує таке уявлення HR Lead компанії Ekreative Тетяна Медведенко. Вже понад 6 років Тетяна працює в ІТ, а тепер ділиться досвідом про те, як побудувати кар’єру в HR-менеджменті.
Головні тези лекції – у добірці Cherkasy IT Cluster.
Що таке HR-менеджмент?
Якщо слідувати визначенню, HR-менеджмент – це область знань і практичної діяльності, спрямована на залучення в організацію кваліфікованого персоналу, здатного виконувати покладені на нього обов’язки, і оптимальне його використання. Однак, відійшовши від “сухого” трактування, бачимо, що це робота з людьми та побудовою процесів у компанії.
Головне завдання HR – це побудувати систему, яка допомагатиме бізнесу взаємодіяти зі своїми співробітниками.
До речі, зараз стає все більш поширеним поняття people менеджмент, а не HR-менеджмент.
– HR (human resources) перекладається як “людські ресурси”. В ІТ-індустрії ми не хочемо вважати людей ресурсами, ми вважаємо їх людським капіталом, – розповідає Тетяна Медведенко. – Адже капітал кожної компанії – це люди, які в ній є. Це те, на чому тримається ІТ-сфера.
Як давно існує професія HR?
HR – спеціаліст з’явився у 18 столітті. Тоді це був чиновник, який слідкував за тим, щоб роботодавець дотримувався стандартів. Далі ця професія еволюціонувала.У період світових війн з’явився кадровик, а у повоєнний час – менеджер з персоналу, який мав забезпечувати комфорт праці.
Із 1980 року НR-менеджер починає допомагати персоналу працювати ефективно, а із 2000-го й донині НR – спеціаліст стає стратегічним партнером. Це людина, яка чітко розуміє потреби бізнесу. Вона стоїть посередині між власником компанії та працівниками.
Функції НR: від документації до турботи про щастя колег
“Ми створюємо вакансії, що “продаються”. Функцій НR-менеджера – різноманітні. Починаються вони на підборі персоналу (рекрутингу), онбордингу, підписанні договорів, веденні трудових книжок, обліку робочих годин, а закінчуються – забезпеченням wellbeing та побудовою стратегії розвитку компанії.
Онбординг: процес найму завершується не тоді, коли людина приходить до вас в офіс. Він завершується, коли людина пройде випробувальний термін. Все, що було до цього – це цукерково-букетний період.
Адаптація: необхідно максимально знизити рівень стресу під час переходу в новий колектив, забезпечити позитивний досвід на новому місці роботи.
Пульсові опитування: перевірка стану та настрою в команді, проведення onе-to-one зустрічей.
Wellbeing – це турбота про співробітників від імені компанії, а також забезпечення комфортних умов роботи.
– Якщо людина захворіла й не може виїхати в офіс, а ми приїжджаємо з коробкою фруктів та побажанням швидкого одужання – це турбота про співробітника. Коли ми турбуємось про те,щоб замінити незручний стілець чи повільний комп’ютер – ми підвищуємо продуктивність співробітника і покращуємо wellbeing, – розповідає Тетяна Медведенко. – Ми віримо, що тільки щасливі люди можуть віддавати максимум команді.
Побудова процесів менторства: у кожного спеціаліста має бути спеціаліст більш високого технічного рівня, до якого можна звернутися. “Ти не один у полі воїн”.
Організаціятімбілдингів та івентів: HR має розуміти основну мету тімбілдингу: чи це знайомство, чи просто відпочинок.
Стратегічне партнерство: HR-стратегії будуються відповідно до стратегії бізнесу. HR-спеціаліст відстежує й вирішує проблемні ситуації та “діри” в процесах. Він має бути в постійному контакті з керівниками проектів, лідами та менеджерами.
І все це виконує одна людина?
Не обов’язково. Існують різні, часом вужчі, НR-спеціальності:
HR-генераліст: виконує всі завдання HR. Зазвичай у маленьких компаніях (до 30 осіб), де можна займатися і рекрутингом, і навчанням, і адаптацією, встигаючи все.
Кадровик/інспектор з кадрів: має базовий рівень HR, більшою мірою – діловод.
Рекрутер/сорсер/ресорс-менеджер: займається лише пошуком кандидатів за запитом.
Менеджер з найму: відповідає безпосередньо за найм якоїсь спеціалізації.
Headhunter: вузька спеціалізація у рекрутингу. Людина, що переманює кращих спеціалістів у конкурентів.
Хепінес-менеджер: відповідає за wellbeing у компанії.
Івент-менеджер: займається організацією тімбілдингів та заходів. Тобто відповідає за об’єднання команди.
Піпл-партнер: також забезпечує wellbeing, але поєднує це з навчанням та девелопментом персоналу.
Careers adviser/Learning and Development Manager/Training manager: займаються розвитком кар’єри співробітників.
Employment Branding Manager: розвиває бренд роботодавця, формує його представлення на ринку.
Community Manager: працює із засобами масової інформації, веде соцмережі.
Head of HR: керівник HR-відділу, у якому є кілька спеціалістів.
HRВР: керує декількома HR-відділами чи напрямками.
HRD: входить до групи людей, які приймають стратегічні рішення, є правою рукою власника бізнесу чи керівника.
Як змінився ринок ІТ у зв’язку з карантином із погляду HR?
Якщо раніше ремоут був привілегією в кількох компаніях, то зараз на нього перейшов увесь світ. Усі процеси, які є в HR, потрібно адаптувати до того, що ми по різні боки екрану.
Якщо говорити про ІТ-ринок загалом – у травні цього місяця кількість вакансій на джоб-сайті втричі менша, ніж минулого року.
“Але цінний спеціаліст – цінний завжди. Якщо ви професіонал своєї справи, то на вас завжди буде запит”.
Яка ситуація в Ekreative?
– Ми заморозили рекрутинг на три місяці, адже не знали, яка буде ситуація. Але зараз наплив – ми шукаємо 7 спеціалістів. Ми повертаємося до життя, – розповідає Тетяна Медведенко. – Також ми знову відновили пакети бенефітів.
Корисні ресурси для HR-спеціалістів:
https://pritula.academy/: курси Майка Притули – одного з ТОП-спеціалістів на території колишньої СНД.
https://l-a-b-a.com/: ресурс, на якому розміщено багато курсів, серед яких і для HR.
https://hurma.work/ru/blog/: блог із корисними статтями для HR.
Наостанок Тетяна поділилася кейсами того, що не може робити HR на співбесіді?
- Не ставити запитання: “Ким ви бачите себе через 5 років?”. Я думала, що це жарт, але є люди, що й справді так роблять.
- Влаштовувати стресове інтерв’ю. Якщо це не співбесіда на стресову вакансію.
- Робити щось лише тому, що так прочитали в книгах американських авторів. Необхідно задавати ті питання, які принесуть користь.
- Не давати людині фідбек і не відписувати.
- Ставитися до людини з неповагою. Ви – обличчя компанії. Якщо людина не пройшла співбесіду, це не привід ставитися до неї з неповагою.