Як влаштована TechUkraine та як можуть скористатися можливостями платформи Черкаси. Інтерв’ю з Іваном Погребняком, радником TechUkraine

Дата:

Об’єднати учасників/гравців технологічної екосистеми, разом її розвивати та посилити бренд України на міжнародній арені. Такі амбітні цілі ставить перед собою TechUkraine. Платформа запрацювала у травні цього року, а не так давно представила власний портал techukraine.org.
До складу невеликої команди TechUkraine увійшов і Delivery Director черкаської ІТ компанії Master of Code Іван Погребняк. За його плечима – 10-річний досвід створення та розвитку IT-команд в Україні. Про роботу TechUkraine та свою роль у цій ініціативі – в інтерв’ю з Іваном Погребняком, радником TechUkraine.

– Розкажіть кілька слів про платформу TechUkraine. Як ця ініціатива з’явилася в Україні?

– У 2018 році в Україні завдяки підтримці німецької федеральної компанії Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH було розроблено Експортну стратегію для ІТ сектору на 2019-2023 роки. TechUkraine бере свій початок власне з національних консультацій, які проводились протягом минулого року та зібрали на спільний “мозковий штурм” представників державних установ, кластерів, асоціацій та експертів. Тут і зародилась ідея створити єдину платформу, яка об’єднає усіх гравців сектору для досягнення цілі – Україна серед ТОП-технологічних локацій світу. І ось у травні 2019 року було створено TechUkraine. Це неприбуткова та неурядова організація, яка має допомогти запустити втілення Експортної стратегії для ІТ сектору в життя. Її роль – об’єднати разом стартапи, телеком, аутсорсинговий бізнес, кластери, асоціації. Це дозволить Україні нарешті мати за кордоном один спільний голос, який, ми впевнені, допоможе нарощувати експорт послуг та ІТ-продуктів.

– Скільки людей в Україні займаються сьогодні TechUkraine?

– Офіційно у команді проекту – 12 людей. Є кілька, які лише на стратегічному рівні як радники долучаються точково за необхідності.
Перший поштовх дав донор – GIZ. Але зараз наше завдання зробити так, щоб ми були фінансово незалежними.

– Під час створення TechUkraine за приклад брали нідерландську платформу DutchBasecamp. Чому так? Це лідер серед подібних ініціатив?

– Під час розроблення секторальної експортної стратегії минулого року на запрошення колег з Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, яке власне ініціювало розроблення низки таких секторальних стратегій, незалежним консультантом погодився стати нідерландець Рубен Ньювенхауз. Рубен – співавтор відомої книги «Місто стартапів», у минулому – керівник платформи StartupAmsterdam, за допомогою якої Амстердам вийшов на ключові позиції в світі в сфері Tech. Це рушійна сила у розвитку провідних голландських ініціатив і технологічних кластерів через національну платформу StartupDelta. Рубен запустив понад 40 ініціатив і допоміг зробити Амстердам одним з трьох найбільш технологічних центрів Європи. Зараз він залучений у проекти розвитку різних технологічних екосистем світу, допомагаючи їм стати більш сильними та ефективними. Чимала роль у тому успіху з TechUkraine, який ми сьогодні маємо, належить якраз йому.
За його участю було проведено 3 воркшопи та кілька стратегічних сесій, на яких близько 30 представників різних IT кластерів та асоціацій, а також державних установ та інституцій з підтримки торгівлі обговорювали практичні кроки з реалізації стратегії. Рубен був у захваті від ініціативи та наявності величезного бажання в усіх стейкхолдерів екосистеми працювати над зростанням технологічного потенціалу України. Побачив, що в України є талант, амбіції та можливість стати топовою нацією в технологіях. Сказав, що готовий допомагати далі, якщо ми створимо незалежну організацію, в яку увійдуть проактивні люди. Так і сталося, тож і зараз він є одним із наших драйверів.
Під час створення Експортної стратегії для ІТ сектору ми не придумували щось нове . Ми звернулися до кращіх практик Міжнародного торговельного центру та досвід успішних країн, які це вже пройшли. Звісно, Україна має свої особливості, які ми враховуємо. Локалізуємо на нашу реальність. Ми взяли той досвід інших країн, який нам потрібен зараз.

– Нещодавно в ініціативи з’явився власний портал. Яка його роль?

– Згідно з Експортною стратегією для ІТ сектору в Україні мають з’явитися дванадцять ініціатив. Створення порталу – один із таких проектів. Це сайт, у якому з часом буде зібрана вся незалежна інформація про технологічну екосистему країни. Іноземні компанії, венчурні фонди, окремі інвестори зможуть там знайти останні дані про те, як тут будується бізнес, які стартапи, компанії та програми існують. Тобто все про Україну в одному місці. Такого ресурсу до цього не було.
У нас є окремі сайти, але жоден із них не має такої повної інформації. Наприклад, у нас є ресурс DOU, там можна знайти дані про якісь заходи, роботу в ІТ, це сайт від девелоперів для девелоперів. Є AIN – це новинний ресурс. А от порталу, який би займався промоцією України у світі, залучав потенційних венчурних інвесторів, допомагав розвивати ініціативи та посилювати мережу підтримки та співпраці ІТ компаній в Україні, щоб збільшувати експорт – не було. І от це вже історія про https://techukraine.org.

– Сьогодні на сайті розміщена інформація про п’ять найбільших міст України: Київ, Одесу, Львів, Харків та Дніпро. Чи планується розширення географії? Що потрібно зробити, наприклад, Черкасам, щоб на порталі з’явилась інформація про місто?

– Ми самі не пишемо статті, а лише опрацьовуємо дані. Хочемо, щоб таку інформацію надавали кластери. На сайті є спеціальна форма, у команді є людина, яка обробляє всю отриману звідти інформацію. Звісно, у містах, де немає кластера, немає інформації, ми самі будемо шукати її. Але завдання TechUkraine – об’єднати екосистему, а не створювати щось нове, паралельне. Якщо в нас є 21 кластер, ми їх об’єднуємо під однією «парасолькою». Наша ціль, щоб на порталі була інформація про всі міста. Те саме стосується компаній і стартапів.

Під час запуску сайту як люди з ІТ ми використали методологію ітеративного підходу. Неможливо оперативно зібрати інформацію про все. Але в нас є класний приклад, на який тепер мають орієнтуватися інші. Є дані про найбільші технологічні хаби і топові історії, які є на ринку. Наприклад, MacPaw або Grammarly. Ми чекаємо, що всі компанії, стартапи, асоціації, які побачили, що інформації про них немає, надали її. Це мій посил: друзі, долучайтеся до проекту, надавайте інформацію про себе. Давайте працювати разом.

– Ви говорите про те, що портал насамперед зорієнтований на іноземця. Як зробити так, щоб десь у Європі людина ввела у пошуковик слова «ІТ Ukraine» і натрапила насамперед на портал TechUkraine, а не на сотні інших? Чи це вже суто SEO-шна справа?

– Це наша амбіція, щоб при пошуку інформації про Україну та можливості для співпраці з українськими технологічними компаніями, портал TechUkraine випадав першим. Ми працюємо над цим, звісно. І з точки зору SEO, і під час підготовки матеріалів. У нас багато релевантного контенту. Також хочемо залінкуватися з усіма кластерами, компаніями, згадки про яких будуть на сайті. Це підніме нам індекс у Google. Думаю, за 2-3 місяці ми почнемо виходити у топ-сайтів за такою тематикою.
Ми готові, щоб нам допомогли, оскільки людей, задіяних у процесі, замало. Ми б хотіли, щоб і інші представники ринку включалися, допомагали вирішувати подібні питання. Зокрема й те, як зробити так, щоб наш сайт був номером один у пошуковику завжди.

– Як, до речі, сприйняла ІТ спільнота появу TechUkraine? Підтримкою чи скепсисом?

– Першу презентацію ініціативи ми провели 24 червня. У Києві зібралися близько півсотні людей дізнатися, чим ми займаємося. Більшість аудиторії – це люди, які займались розробленням Експортної стратегії для ІТ сектору та які багато роблять для розвитку технологічної екосистеми України. Посил був позитивним, тому що зібралася команда професіоналів, кожен реалізує проекти для просування іміджу України. І зараз я бачу зростаючу цікавість на те, щоб надавати нам інформацію.
Ми дуже хочемо, щоб нас почули: приходьте, давайте інформацію, допомагайте. Наш принцип: не критика, а бери й роби. Щось не подобається – допоможіть зробити краще. Не знаходите нас на першій сторінці Гугла – допоможіть оптимізувати ресурс, дайте експертів у цьому питанні. Ми тут не про говорити, а про результат.

– Чому ви вирішили брати участь у створенні платформи? І яке ставлення Master of Code до того, що частину вашого часу забирає цей проект?

– Одна із задекларованих цінностей MOC – це impact (вплив). Для нас важливо міняти на краще світ навколо себе. Ми це робимо власним прикладом, не чекаючи, що прийде хтось інший і змінить щось. Причому це як про внутрішню роботу в команді, так і зовнішню з ком’юніті та містом.

Наприклад, узяти наш проект Masters Academy. У ньому ми не лише вчимо людей бути ІТ-спеціалістами, а ще й передаємо гроші, які були зібрані за участь у проекті, на добру справу. Цього року передали гроші у дитячий садочок №13, який відвідують діти з вадами зору. Це один кейс.

Другий – TechNights. Щороку MOC проводить захід, на який ми запрошуємо експертів з ІТ індустрії на теми, що актуальні у світі та Україні. Цього літа говорили, наскільки важливо, під час розроблення продукту, усвідомлювати, який вплив він матиме на кінцевого користувача. Минулого року в нас була тема аутсорсингу. Треба розуміти, що він міняється, що важливо в цьому турбулентному часі змін спеціалізуватися. Якщо сьогодні просто продавати руки, то ви далеко не підете. Треба спеціалізуватися у нішу або продукт і надавати додаткову цінність до того, що робите. Окрім корисного та унікального контенту, в заходу є і благодійна складова. 100 % вартості квитка передається на благодійність.

Я прийшов у MOC у червні цього року. Одразу розповів про TechUkraine, наскільки це круто для нашої країни. Адже це справді про вплив, про impact, який ми декларуємо. Тому що ми допомагаємо Україні бути конкурентною на світовому ринку. Ціль TechUkraine – це зробити Україну лідером серед технологічних націй світу, разом. Я не кажу зараз про якісь місця – перше, друге чи третє. Просто хочемо бути на рівні з усіма. Це, мабуть, the greatest impact you can have. Це вже про вплив не на одне місто, а в масштабі всієї країни. MOC сприйняв цю ідею з великою зацікавленістю.

– До яких ще проектів, крім порталу TechUkraine, можуть долучитись представники ІТ?

– Зараз ми запускаємо проект «Startup-in-Residence». Це платформа для зв’язку стартапів із муніципалітетами. Уже підписали меморандум із Вінницею, Житомиром та Києвом. Суть проекту: допомогти створювати стартапи, які вирішують проблеми міст за допомогою технологій, а потім масштабувати їх на рівні всієї України. Тобто в одному місті ми пілотуємо, а далі вже кажемо: друзі, це спрацювало (наприклад) у Черкасах, спробуймо це в Запоріжжі.

Ще один проект для стартапів – «Going Global». Його мета – допомогти українським стартапам масштабувати свій бізнес за кордоном. Для цього проводимо воркшопи, залучаємо іноземних експертів. Якщо у стартапу є конкретний запит щодо взаємодії із певною асоціацією чи компанією, у нас є людина, яка готова допомагати з цим.

До речі, цього року вперше на відомій конференції Web Summit 2019 у Лісабоні відбувся захід від України. На Surf Pitch Night більше 20 кращих стартапів України мали змогу поспілкуватись із потенційними бізнес-партнерами та спробувати залучити інвестиції для розвитку власного бізнесу. Його спільно організували та підтримали німецька федеральна компанія GIZ GmbH , Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України», спільнота UTEW Tech Tribe, IT Ukraine Association, Export Promotion Office та платформа TechUkraine.

Є також дві програми для засновників технологічних стартапів всередині країни та у світі – «National Network» та «International Network». Детально про них можна прочитати на порталі TechUkraine.

Що стосується крупних компаній, то спільно з ними ми б хотіли працювати над позиціонуванням України на конференціях та виставках.

Я часто буваю на конференціях у різних країнах світу. Україна не часто має власних національних стендів на таких заходах. Хоча якщо відкрити рейтинги по ІТ спеціалістах, по якості освіти, по темпах розвитку, то ми у країнах-лідерах. Тож одне з наших завдань – об’єднати сферу і з гордістю ділитись, що Україна – це голубий океан можливостей, талантів та технологій, який ми не мали змогу показати раніше. Нашим підприємцям, компаніям, спільнотам є що сказати світу, і настав час це зробити.

Ми відкриті до співпраці з усіма, хто розділяє нашу місію: зробити Україну лідуючою технологічною нацією. Разом!

Теги