“Антикризовий Project Management” – головні тези з лекції
Якість роботи project менеджера (PM) – одна зі складових успіху проекту у сфері ІТ. Саме цей спеціаліст є важливою ланкою, що комунікаційно об’єднує замовника та компанію-виконавця.
Під час лекції project менеджер компанії Everlabs Юрій Цибровський розповів про роботу PM-ів у кризових умовах, а також дав поради молодим спеціалістам. Cherkasy IT Cluster занотував головні тези з онлайн-лекції і ділиться ними з вами.
Успішний проект – це який?
Успішний проект – цей той, у якому вимоги всіх сторін виконано вчасно і в межах бюджету. Коли задоволені і клієнт, і користувачі, і, що не менш важливо, самі розробники. Адже буває так, що проект виконано успішно, але всі, хто були залучені, дуже втомлені. Звісно, також наслідком успішного проекту має стати отримання прибутку компанією-виконавцем.
Хто такий project менеджер і що повинен знати та вміти?
Project менеджер – це людина, відповідальна за якість виконання проекту. До його функцій належать планування проекту, визначення обсягу робіт, розробка розкладу, оцінка часу й вартості виконання проекту, звітування перед клієнтом, робота з командою, контроль якості.
Найважливіше завдання PM – налагодити контакт з усіма зацікавленими людьми з боку замовника. Знання англійської – на першому місці, адже найчастіше ІТ компанії працюють на закордонний ринок.
Робота project менеджера більше ніж на 50% складається із комунікації. Важливим є вміння управляти своїм часом і завданнями, вміти розставляти пріоритети. Адже в кожному проекті є цілий перелік завдань, які блокують одна одну.
Ще одне важливе вміння – слухати та пояснювати. Важливо розуміти, що часом замовник може сказати одне, а насправді його вимога – зовсім в іншому. Треба зрозуміти корінь вимоги клієнта і пояснити, що саме може бути зроблено в межах проекту. Інколи надати якусь експертну пораду, пояснити, чому серед кількох ідей одна може спрацювати краще, а якась – гірше.
Варто вміти сприймати критику – після отримання результату більшість клієнтів його оцінюють, завжди дають якийсь фідбек. Треба вміти його вислухати, конструктивно з ним працювати і виправляти все, що зроблено неправильно.
Що потрібно знати перед тим, як стартувати у PM
– Всі можливі месенджери: Skype, Slack, Viber, Telegram, Zoom. Потрібно орієнтуватися на клієнта – де йому зручно, там і комунікувати з ним.
– Google apps: Gmail, Drive, Sheets, Docs, Keep. Не можу приховувати свого здивування, коли дізнаюсь, що у школах та університетах досі використовують звичайний Word. Є Google Docs, де можна все робити онлайн і ділитися із замовниками, колегами документом – виславши лише лінку на нього. Якщо ви досі не користуєтесь цими інструментами, обов’язково треба їх вивчити. Адже це дуже спрощує життя.
– Календарі, нагадування, блокноти.
– Системи для управління проектами, в яких описуються завдання, контролюється час. Там клієнт може бачити, які завдання зроблені, які плануються, коли їх буде виконано. Серед таких – Jira, Redmine, Basecamp, Trello. Останню можна використовувати, зокрема, і в університеті, адже вона дуже легка.
– Добре слово! Я працюю з кількома командами. І не забувайте, що кожна людина любить, коли її позитивно оцінять за роботу, яку вона зробила. Це стимулює робити щось ще краще.
Як я прийшов у project менеджмент і за що його люблю?
До цього 7 років працював у продажах товарів щоденного вжитку. Мені дуже хотілося переключитися у сферу ІТ. Тому вчив Business English, опісля – ходив на безоплатні курси GeekHub. Далі мене взяли у тоді маленьку компанію Everlabs.
Чому мені подобається робота PM?
– У нас завжди дуже різні клієнти. Наприклад, є клієнт зі Штатів. Є велика кількість клієнтів зі Швейцарії, Ізраїлю, Польщі, невеликий клієнт із Бельгії. Серед цікавих проектів – сервіс доставки палива в автомобіль. Він був дуже успішно проданий великому сервісу зі світовим ім’ям. Зараз є проект із продажу банківського золота у Швейцарії. Будь-хто може купити і забрати собі або зберігати у Швейцарії, або продати. Маємо проект із оптимізації документообігу для компаній. Цим сервісом користується навіть компанія Ілона Маска!
– Зростання. Майже жодна компанія не стоїть на місці. У нас було 12 людей у команді, за чотири роки їхня кількість зросла до 40.
– Люди, які працюють в ІТ. Розробники роблять речі, які вищі власних можливостей. Коли я читаю складне технічне завдання від клієнтів і розумію, що мої розробники це можуть зробити, це дуже надихає.
– Можливість подорожувати. Минулої осені я був на запрошення польської сторони у Варшаві. Клієнт зі Швейцарії запрошував у гості нашу команду. ІТ – це ще й можливість побачити світ.
Де набути знання?
На моє переконання, вища освіта потрібна, вона дає хорошу базу – базові знання з менеджменту. Якщо хочеться отримати знання з ІТ, є курс на GeekHub (кілька викладачів з 5 компаній). Два роки є курс з project менеджменту в Ekreative (Lektorium). Рекомендую також курси Masters Academy від Master of Code. Ще актуально – онлайн курси, наприклад, Udemy, Coursera, Prometheus, Web Academy.
Project менеджером людина може стати, перейшовши із суміжних сфер. Наприклад, QA-менеджери можуть перейти project менеджмент, тому що знають, як процес організований. З продажів люди приходять. Знаю випадки, коли з HR переходили, адже людина обізнана в усіх процесах. Розробники також стають PM. Деякі ІТ компанії беруть PM із мовних спеціальностей. Адже, повторюся, знання іноземних мов дуже важливе. Технічну сторону можна довивчити.
У Черкасах відбуваються багато ІТ івентів – раджу студентам ходити на будь-які з них. Навіть якщо вам не цікава технічна сторона цих івентів, це гарна нагода налагодити контакти, щоб вас побачили. Це дуже допомагає у майбутньому.
Як змінив карантин роботу PM?
– Більше спілкування із командою і клієнтами. В мене зараз день на 60% складається із постійних відеоконференцій. Якщо до цього вдавалося вкладатися у 8-годинний робочий день, то зараз він розтягується, тому що клієнти в іншому часовому поясі, треба з ними обговорити стан проекту.
– Загальна оптимізація ресурсів.
– Вивчення нового. Змінилися пріоритети як у користувачів, так і у наших замовників. Вони змінюють свій профіль. Навіть тим, кому був нецікавий онлайн, починають цікавитися ним.
Типовий день project менеджера
У мене завжди є заплановані щоденні наради по проектах. Зазвичай це 5-15 хв, коли команда збирається і говорить, що було зроблено за вчорашній день, що буде зроблено сьогодні, з якими складнощами кожен член команди зіткнувся. На таких нарадах можна вирішити, кому чим можна допомогти. Зазвичай такі наради в першій половині дня. Увечері у мене зідзвони з клієнтами з Америки. Це пов’язано з різницею в часі: у нас вечір, а в них – ранок. У другій половині дня займаюся документацією по проектах, перевіркою, плануванням.
Велика частина мого робочого часу – спілкування. Паралельно з 2-3 клієнтами спілкуюся.