Офіційна позиція Кластеру щодо нової моделі оподаткування ІТ галузі

Дата:

Нещодавно Уряд представив ідею нової моделі оподаткування представників ІТ бізнесу. ІТ спеціалістам запропонували перейти на окрему 5 групу оподаткування фізичних осіб-підприємців.

І хоч поки самого законопроекту щодо ІТ-ФОПів немає, попередньо запропонована схема оподаткування для 5 групи матиме такий вигляд:

  • 5% єдиного податку (стільки зараз платять ФОПи на 3 групі);
  • 1,5% військового збору;
  • ЄСВ з двох мінімальних зарплат;
  • збір на розвиток людського капіталу. Він буде рости з 2020 до 2024 року, з 1% до 5% на процентний пункт щороку.

Після презентації нової моделі оподаткуванні ІТ сфери Кабінет міністрів закликав ІТ спільноту до публічного обговорення. Як учасники дискусії висловлюємо позицію ІТ спільноти міста Черкаси.

1) Щодо підвищення податку для ІТ сфери

Представники ІТ бізнесу з одного боку усвідомлюють, що підвищення податків є неминучим процесом. Якщо ідеться про підняття податку на 1% щорічно, це є прийнятним і підйомним для компаній. З іншого боку, вже зараз ІТ спільнота сплачує суттєві кошти до бюджету, натомість не отримуючи гідних сервісів від держави. Логічним кроком було б привести у робочий стан хоча б якісь основні сервіси, а потім повертатися до теми податків. Також, не зрозуміло чому підвищення податків почали саме з ІТ сфери і чому це робиться поспіхом.

Ідея з подвійним ЄСВ також не є справедливою, адже в першу чергу постраждають ті, хто тільки починає свою кар`єру в IT. Це зменшить кількість нових спеціалістів і в цілому уповільнить розвиток ринку. Тобто ідея розвитку ринку так само постраждає від збільшення податку.
Не варто забувати, що крім прямих податків та ЄСВ, IT-спеціалісти, що працюють на експорт, сплачують ще і “прихований” валютний податок у розмірі 1-2% (валюта примусово здається за курсом купівлі й тільки потім її можна придбати за курсом продажу).
Кабінет міністрів декларує, що створення нової групи ФОП нарешті зніме питання суперечок навколо трудових відносин ІТ спеціалістів із компаніями і дозволить вивести ІТ бізнес з-під “обстрілів” Держпраці. Проте, на нашу думку, проблема вимагає більш глобального підходу – зміни трудового законодавства, яке не оновлювалося із 1972 року.

2) Щодо створення і наповнення нового Фонду розвитку людського капіталу

Створення нового фонду розвитку людського капіталу буде корисним для регіонів лише в тому разі, якщо його робота буде децентралізованою. Кошти, сплачені як податки в Черкасах, повинні повертатися у місто або залишатися тут. Лише в такому разі модель врахує інтереси всіх регіонів, а не лише столиці та ще кількох великих міст.
В іншому разі є ризик, що кошти осідатимуть у великих ВНЗ і містах, що спричинить лише відтік молоді з невеликих міст і аж ніяк не сприятиме розвитку ІТ галузі в регіонах.

На сьогодні залишається незрозумілою структура фонду, його управління, правила ухвалення рішень щодо витрачання коштів організації, через що ідея створення фонду сприймається як ризикована.
Також поки що не відомо, хто буде займатися розробкою самої моделі цього фонду, адже Кабмін делегував цей процес на усю ІТ-галузь.

***
Представники черкаської ІТ спільноти готові до активної участі в обговоренні зміни моделі оподаткування ІТ бізнесу. Адже саме за умови врахування думки середнього та малого бізнесу такий проект буде ефективним і враховуватиме позицію не лише великих ІТ компаній, а й усієї галузі.

Ми зібрали коментарі лідерів ІТ команд, які є учасниками Cherkasy IT Cluster. Повний матеріал можна переглянути ТУТ

Теги